Om Eiendomsadvokatenes Servicekontor

 

Vi har som formål å ivareta interessene til advokater som driver eiendomsmegling som en del av sin virksomhet eller som er fagansvarlig i et eiendomsmeglingsforetak.

Sammen med Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendom Norge er vi en sentral aktør når det gjelder å gi og kommentere innspill fra Finanstilsynet og Forbrukerrådet og andre som berører reguleringen av eiendomsmegling. Vi har jevnIig kontakt med de aktuelle aktører og er målbærer av advokatenes interesser.

Rammevilkårene for å drive eiendomsmeglingsvirksomhet er stadig under endring. Eiendomsadvokatene er den eneste aktøren som arbeider for å fremme interessene til advokater som har eiendomsmegling som en del av sin virksomhet, herunder bistand med oppgjør. Vi arbeider aktivt for å sikre at advokater også i fremtiden skal kunne ha eiendomsmegling som en del av sitt næringsgrunnlag.

  • Eiendomsmegling har de senere år blitt stadig mer spesialisert, og det stilles større krav til utarbeidelse av salgsoppgaver og øvrig markedsføring for å holde tritt med eiendomsmeglingskjedene. Dette har ført til at advokater enten har satset helt på eiendomsmegling og kjøpt nødvendig spesialisert programvare, eller i stedet satset på oppgjørsoppdrag.

    Gjennomføring av eiendomsmeglingsoppdrag, både salg- og oppgjør, er regulert i detalj i blant annet lov og forskrift om eiendomsmegling. Videre stilles det omfattende krav til eiendomsmeglingsvirksomhet gjennom lovbestemte krav til internkontroll, krav til skriftlige rutiner og systemer for å motvirke hvitvasking. I tillegg stilles det krav til at også advokater som bare gjennomfører oppgjørsoppdrag har deltatt på minimum 15 timer etterutdanning de siste to kalenderår.

    Rapporter etter Finanstilsynets tilsyn hos advokater som bare påtar seg oppgjørsoppdrag viser at det hos mange advokater blir avdekket omfattende mangler og lovbrudd. Mange av disse overtredelsene beror på at advokatene ikke er kjent med de krav som stilles i lov og forskrift til bl.a. oppdrags-inngåelse, herunder krav til skriftlig tilbud, journalføring, krav til innhenting av dokumentasjon, behandling av klientmidler knyttet til eiendomsmegling m.v.

  • For å hjelpe våre medlemmer har vi lagt ut forslag til maler for oppdragsavtaler og kontrakter til bruk for medlemmene. Disse kan hentes på de lukkede delene av vår nettside. Her finnes også en fullstendig oversikt med tilhørende dokumenter som viser hvordan man gjennomfører et oppgjørsoppdrag fra A til Å.

    Alle medlemmer mottar jevnlig Eiendomsadvokatenes nyhetsbrev. Her kan du holde deg oppdatert på endringer i regelverket knyttet til eiendomsmegling, informasjon om rettsavgjørelser, og avgjørelser hos Finanstilsynet/Finansdepartementet og i Reklamasjonsnemnda for eiendomsmegling.

    Eiendomsadvokatenes servicekontor er sekreteriat for foreningen. Daglig leder, advokat Johan Arnt Mettevoll, har tidligere arbeidet 12 år i Finanstilsynet med spørsmål i tilknytning til eiendomsmegling og har lang erfaring med stedlige tilsyn hos eiendomsmegler og advokater. Han besvarer henvendelser fra medlemmer på telefon og e-post som gjelder eiendomsmegling. Medlemmene kan uten kostnad få svar på spørsmål og veiledning i enkeltsaker i inntil en ½-time.

    Eiendomsadvokatene kan også tilby elektroniske verktøy for gjennomføring av eiendomsmegling gjennom samarbeid med tilbydere av slike tjenester.

    Eiendomsadvokatene arrangerer jevnlig relevante kurs for faglig påfyll. Hver vår og høst avholdes kurs på DFDS båt fra Oslo til København. Vi avholder også medhjelpereksamen, som er påbudt for alle som arbeider som visningsassistenter eller utfører oppgaver for eiendomsmeglere eller advokater i forbindelse med gjennomføring av enten salgs- eller oppgjørsoppdrag.

    Alle medlemmer av Eiendomsadvokatenes servicekontor gis rabatt ved deltakelse på kurs.

  • § 1

    Eiendomsadvokatenes Servicekontor er en forening, hvis formål er å løse felles oppgaver for advokater og advokatledede foretak innenfor eiendomsmegling, gårdsbestyrelse, forretningsførsel for nybygg og beslektet virksomhet.

    Til fremme av dette formål skal Servicekontorets virksomhet blant annet bestå i følgende:

    a) Etterutdannelse i form av kurser, seminarer og lignende.

    b) Informasjon til medlemmene om nye lover, forskrifter, rettspraksis og forvaltningspraksis innenfor Servicekontorets interesseområde.

    c) Markedsrettet informasjon utad om advokatenes virksomhet innenfor det formålsbestemte område.

    d) Utarbeidelse av materiell for markedsføring av advokatenes tjenester innenfor dette område, samt koordinering av opplegg av markedsføringstiltak.

    e) Utarbeidelse av retningslinjer og hjelpemidler for kontororganisasjon, regnskapsføring og lignende.

    § 2

    Som medlemmer av foreningen kan opptas enkeltpersonforetak, aksjeselskaper og andre foretak som er tilknyttet personer som er medlem i Den norske advokatforening.

    § 3

    Foreningens øverste myndighet er generalforsamlingen, som innkalles med minst 14 dagers varsel. Ordinær generalforsamling avholdes innen medio mai måned hvert år. Ekstraordinær generalforsamling avholdes når styret finner det nødvendig eller forlanges av minst 10% av medlemmene.

    På den ordinære generalforsamling behandles:

    a) Styrets årsberetning.

    b) Siste års reviderte regnskap.

    c) Budsjett.

    d) Fastsettelse av serviceavgift.

    e) Valg av:
    5 styremedlemmer
    Valgkomité med 3 medlemmer.

    f) Andre saker som er nevnt i innkallelsen.

    § 4

    Foreningen ledes av et styre på 5 medlemmer som velges på generalforsamlingen for ett år av gangen. Styret velger selv styreleder.

    § 5

    Foreningen skal ha en fast ansatt daglig leder. Ansettelse foretas av styret. Daglig leder og styrets leder har i fellesskap signaturrett på vegne av foreningen. Daglig leder gis prokura.

    § 6

    Beslutning om oppløsning av foreningen kan treffes på ordinær eller ekstraordinær generalforsamling mot 2/3 flertall. Til gyldig beslutning kreves av 2/3 flertall av foreningens medlemmer deltar i avstemningen. Hvis ikke det nødvendige stemmetall avgis, blir beslutningen gyldig ved gjentagelse på ny ekstraordinær generalforsamling som avholdes innen en måned etter den første, med 2/3 av de avgitte stemmer.

    Generalforsamlingen avgjør med alminnelig flertall hvorledes eventuelle midler ved oppløsningen skal anvendes.

    § 7

    Endringer i disse vedtekter kan besluttes av generalforsamlingen med 2/3 flertall.

    Vedtektene er sist endret i ordinær generalforsamling 3. mai 2018.

Styret og ansatte